Uuden Suomen verkkolehti poisti syytä ilmoittamatta kaikki Puheenvuoro-palstalla julkaistut kirjoitukseni. Katson asian loukkaavan sananvapauttani ja julkaisen tässä blogissa uudelleen joitakin poistettuja kirjoituksia.
Kirkkoherra pidätettiin
virantoimituksesta
Julkaistu Uudessa Suomessa 14.4.2011
23:48
Pauli Saarinen Venäjä, antifasistit, kirkkoherra, Eskoon tuomiokapituli, virantoimituskielto, Kotimaa 61 kommenttia
Pauli Saarinen Venäjä, antifasistit, kirkkoherra, Eskoon tuomiokapituli, virantoimituskielto, Kotimaa 61 kommenttia
Suomalaisen
työväenpuolueen (STP) eduskuntavaaliehdokkaana oleva Pohjan suomalaisen
seurakunnan kirkkoherra Juha Molari on pidätetty virantoimituksesta toistaiseksi. Espoon
hiippakunnan tuomiokapituli päätti väliaikaisesta virantoimituskiellosta
torstaina 14.4.2011.
Molarille
harkitaan kurinpitorangaistusta kielenkäytön ja käytöksen takia. Lisäksi Pohjan
seurakunnassa on tehty työyhteisöselvitys, jonka mukaan Molarilla ei ole
edellytyksiä toimia työpaikallaan esimiehenä.
Kirkkoherra Molaria epäillään myös rikoksista blogikirjoitustensa takia. Epäilty kunnianloukkaus ja laiton uhkaus ovat syyteharkinnassa.
Vähemmistövaltuutettu Eva Biaudet on tehnyt 17.3.2011 Molarista Helsingin poliisilaitokselle tutkintapyynnön.
Kirkkolain 6 luvun 9 §:n mukaan viranhaltija voidaan tarvittaessa pidättää virantoimituksesta ja pappi lisäksi pappisviran toimittamisesta rikossyytteen ja kurinpitomenettelyn sekä niiden edellyttämien tutkimusten ajaksi.
Vähemmistövaltuutetun
tutkintapyyntö
Vähemmistövaltuutetun tutkintapyynnössä mainitaan muun muassa seuraavaa:
Pyydämme
tutkimaan, täyttääkö kirkkoherra Juha Molarin internetissä olevan
blogisivuston, www.juhamolari.blogspot.com, sisältö
ainakin seuraavien kirjoitusten osalta rikoslain kiihottaminen kansanryhmää
vastaan -rikoksen tai jonkin muun rikoksen tunnusmerkistön.
- "22.
heinäkuuta 201 0: Tarja Haloselle: Suomen ei pidä suosia terroristeja!"
- "24.
syyskuuta 20 10: Kavkaz Center -piru vaantelehtii lopun edellä"
Molarin kirjoituksissa esitetään, että kaikki Kaukasiasta Suomeen tulevat pakolaiset ovat yhteydessä terrorismiin ja että kyseiseltä alueelta ei ole tullut yhtään oikeata pakolaista Suomeen.
Vähemmistövaltuutetun
näkemys on, että sivujen sisältämät lausumat ovat sellaiset, että on syytä
epäillä RL 11 luvun 10 §:n mukaisen rikoksen tunnusmerkistön täyttymistä.
Tekoa ei voida pitää harkitsemattomana tekona, vaan tekijän on täytynyt ymmärtää, että toimiessaan tällä tavalla, hän levittää kansanryhmää vastaan kiihottavia lausumia.
Vähemmistövaltuutetun näkemyksen mukaan Molarin laajaa blogia tulisi tarkastella myös muilta osin ja kokonaisuutena.”
Molarin blogia kokonaisuutena arvioiden on ilmeistä, että kirjoittaja haluaa herättää lukijassa samanlaista inhoa ja halveksuntaa tiettyä kansanryhmää kohtaan, mitä hän itse tuntee.
Kirkkoherran
toimintaa koskevat muut tutkimuspyynnöt
Tuomiokapituli on päättänyt toimittaa kanteluasian kurinpitoasiamiehen arvioitavaksi. Työyhteisöä koskeva asia toimitetaan tutkinta-asiamiehelle valmistavan tutkinnan suorittamista varten.
Kanteluiden johdosta antamassaan päätöksessä tuomiokapituli on katsonut, että Molarin käyttäneen epäasiallista kieltä, joka on sisältänyt sopimattomia ja vihamielisyyttä osoittavia ilmaisuja sekä ollut tyyliltään uhkaavaa ja kohteitaan ilman perustetta kielteisesti leimaavaa. Tällainen toiminta ja kielenkäyttö on pappisviran haltijalle ja kirkkoherralle sopimatonta. Lisäksi on seurakunnan toiminnan, hallinnon ja henkilökunnan kannalta kohtuutonta, että seurakunnan kirkkoherra ja ainoa pappi käyttäytyy moitittavalla tavalla.
Molarille on 10.6.2010 annetulla päätöksellä määrätty kurinpitorangaistus sopimattomasta ja loukkaavasta kielenkäytöstä. Hän ei ole noudattanut tätä aikaisemmin samanlaisin perustein määrättyä kurinpitorangaistusta.
Tuomiokapituli toimittaa kirkkolain 23 luvun 5 §:n nojalla kantelukirjoitukset sekä muun asiassa kertyneen aineiston tutkinta-asiamiehen arvioitaviksi ja valmistavan tutkinnan suorittamiseksi asiassa sen selvittämiseksi, onko edellä kerrottujen tai asiassa mahdollisesti ilmenevien muiden seikkojen katsottava osoittavan Molarissa kirkkolain 23 luvun 9 §:ssä tarkoitettua pappisviran haltijan asemaan sopimatonta käytöstä, tai millaiseen arviointiin asia muutoin antaa aihetta.
Liikehdintää
Venäjällä
Kirkkoherra Molari on reagoinut tuomiokapitulin päätökseen englanninkielisessä blogissaan ”The bishop's office in Espoo fired pastor Juha Molari”
Molari ja Venäjällä auliisti Suomi-tietoutta jakava ”ihmisoikeusaktivisti” Johan Bäckman ovat tiedottaneet virantoimituskiellosta jo useita päiviä ennen tuomiokapitulin päätöstä muun muassa RT-televisiokanavalla ja Pravdassa. RT-kanavan kuvausryhmä on saapunut Suomeen tekemään lisää uutisia.
RT-kanava on toiminut nopeasti ja julkaissut uutisen virantoimituskiellosta 14.4.2011 klo 18.40:
Kirkkoherran
mahdollinen virantoimituskielto on saanut Venäjällä aikaan myös mielenosoituksen Suomen Moskovan suurlähetystön edustalla.
15.4.2011
00:04 Marja Saraskari
Olen
seurannut tätä prosessia jo kauan, ja minusta Espoon hiippakunnan
tuomiokapotuli on tehnyt oikean päätöksen.
15.4.2011
00:58 Harri Rautiainen
Ei muuta voi
todeta, kuin mikä otti niin kauan?
15.4.2011
07:04 Antti-Pekka Mustonen
Onnittelut
Espoon Tuomiokapitulille huolellisesti valmistellusta ja sen jälkeen loogisesta
päätöksestä! - Laadukasta virkamiestyötä.
Mukavaa kuulla Pauli Saarisesta ja lukea paulisaarismaista perusteltua ja painavaa tekstiä. Tervetuloa takaisin!
15.4.2011
08:10 Pauli Saarinen
Pieniä
kirjallisia harjoituksia taas pitkästä aikaa. Kirjoittamisen aiheita on
kertynyt paljon.
15.4.2011
00:13 Pauli Saarinen
Koska Uuden
Suomen verkkolehti ei salli nimimerkkikommentointia, olen avannut blogin
http://paulisaarinen.blogspot.com/2011/04/kirkkoherra-pidatettiin.html
jossa tätä kirjoitusta voi kommentoida myös nimimerkillä.
http://paulisaarinen.blogspot.com/2011/04/kirkkoherra-pidatettiin.html
jossa tätä kirjoitusta voi kommentoida myös nimimerkillä.
15.4.2011
03:48 Risto Koivula
" Tekoa
ei voida pitää harkitsemattomana tekona, vaan tekijän on täytynyt ymmärtää,
että toimiessaan tällä tavalla, hän levittää kansanryhmää vastaan kiihottavia
lausumia. "
Ei olisi sitten ainakaan ainoa... Euroedustaja Haidi Hautahourulalla on heti erotettava Europarlamentin "ihmisoikeuselimen" jäsenyydestä ja puheenjohtajuudesta tehtävään täysdellisesti sopimattomana patologisen pakonomaisen skitsofreenisen valehtelun takia!
Hänen esiintymisensä on täysin kajahtanutta myös "puolivirallisen valehtelunormin" näkökulmasta:
15.4.2011 08:16
Pauli Saarinen
Aika
törkeitä syytteitä europarlamentaarikkoa kohtaan eikä nimikään ole kirjoitettu
oikein.
Heidi
Hautala on rohkea nainen, joka on uskaltanut puhua myös Venäjän
ihmisoikeuksista. Sehän on tietysti "puuttumista toisen maan sisäisiin
asioihin".
15.4.2011
08:19 Tuomas Hako
Hautala on
kuitenkin eurobolshevikki, joka haluaa Suomeenkin mielipidevankeja.
15.4.2011
11:22 Pauli Saarinen
Tuomas Hako
(15.4.2011 07:19)
Minusta tuntuu, että mielipidevankeja Suomeen haluavat virantoimituksesta pidätetty kirkkoherra ja hänen oppi-isänsä tohtori Johan Bäckman.
Johan Bäckman on tehtaillut poliisille toistasataa heppoista tutkintapyyntöä eri ihmisistä tarkoituksenaan saada Suomeenkin mielipidevankeja. Venäjän ja Valko-Venäjän malli pitäisi saada toimimaan myös Suomessa.
Virantoimituksesta pidätetty kirkkoherra on yrittänyt ottaa mallia oppi-isästään, tosin huonolla menestyksellä, koska poliisi ei ole ottanut ainakaan kaikkia hänen tutkintapyyntöjään vastaan tai vakavasti.
Europarlamentaarikko Heidi Hautala on tehnyt yhden (1) aiheellisen ja perustellun tutkintapyynnön.
15.4.2011
11:41 Tuomas Hako
Tarkoitin
tietysti ihan muita kuin Molaria. Eli näitä hautalan ja muiden vastaavien
vainoamia ihmisiä:
Herää
kysymys, kenen pussiin koko Vihreä liitto on alun alkaen perustettu.
15.4.2011
01:30 Risto Koivula
Venäjä on
YK:n mukaan ns. turvallinen maa, josta ei saisi ottaa vastaan
pakolaisstatuksella maahanmuuttajia. Syytteet, että sellaisten VASTUSTAMINEN
olisi jotenkin "laitonta", ovat itse laittomia!
Euroopan neuvoston levittämät huhut "Venäjän/Ukrainan (ja Kiinan, paisti tietysi japanin tekemästä...) kansanmurhista", joihin EU:kin on yhtynyt ja tehnyt itsestään entistä laittomamman, ovat laitonta tieteenväärentämistä, ja kyseisten maiden hallituksetkin ovat kumonneet ne!
On kyllä
ihme vaskistirallatusta...
15.4.2011
01:24 Veikko Saksi
Kyllähän tämä
odotettavissa oleva päätös oli, kun katsoo, mitä kyläpapiksi itseään
tituleeraavan kirkoherran sivuilla tuomikapitulin edellisenkin
rangaistuspaperin käytöstä sanotaan.
Se vain on sangen ikävää, että tämä pieni ryhmä tekee parhaansa pilatakseen vain omien intressiensä vuoksi Suomen ja Venäjän välit. Ryhmän toiminta kylläkin on täysin KGB-disinformaatio-osaston tyylistä toimintaa.
15.4.2011
01:52 Marja Saraskari
Parhaansa he
kyllä tekevät, mutta kyllä he pellejä ovat Venäjälläkin.
Sinne mahtuu niin paljon viihdettä, ja onhan se Pravdan ja Izvestijan jälkeen hyväkin. Roskalehtiä on tuhansia. Kuka sitten lukee mitäkin.
Sinne mahtuu niin paljon viihdettä, ja onhan se Pravdan ja Izvestijan jälkeen hyväkin. Roskalehtiä on tuhansia. Kuka sitten lukee mitäkin.
Bäckmanista tulee ohjelma TV1:ssä 25.4.
Sen piti tulla ulos jo aikaisemmin, mutta ’eräät keskushenkilöt’ kuten Rimma Salonenkin ovat ehdokkaina.
Uskoisin, että molempien maiden, Suomen ja Venäjän johdossa on tarpeeksi fiksuja ihmisiä, ettei tämä myyräntyö kansanivälisiä suhteita pilaa.
15.4.2011
08:38 Pauli Saarinen
Kummastelin
sitä, että Bäckmanista tuleva ohjelma siirrettiin vaalikaranteenin vuoksi yli
vaalien, mutta yksi jos toinenkin eduskuntavaaliehdokas esiintyy jatkuvasti
telelvisiossa.
Nyky-Venäjän sisäpolitiikka vaatii sen, että löydetään ongelmia maan rajojen ulkopuolelta. Usein kysymyksessä ovat tikulla esiin kaivetut lapsenhuoltokiistat tai mummokiistat.
Nyt venäjän propaganda on saanut moneksi kuukaudeksi hyvän kohteen "vaatimattomasta ja syrjäänvetäytyvästä pikkukylän papista" hänen "venäjämielisyytensä" vuoksi.
Ehokkaana on myös sairaanhoitajana esiintyvä Rimma Salonen, jolla ei ole sairaanhoitajan tutkintoa.
Mitähän
muita valheita STP:n vaalikampanjassa esitetään?
15.4.2011
01:39 Marja Saraskari
Olen
kommentoinut tätä useilla nimimerkeillä aikaisemmin. Kaikkia niitä en edes
muista.
Pauli Saarinen, sinä olet tehnyt tarkkaa työtä, eikä meillä muilla tarvitsekaan olla kaikkea tietoa eikä varsinkaan lähteitä tallella.
Kavkaz Centeriin kohdistuneet väitteet siitä, että nimenomaan terroristeja täällä suojeltaisiin, antaitsee tutkinnan. Molarin mielestä kaikki tšetšeenit ovat terroristeja, mikä on nyös Venäjän keskushallinnon näkemys.
Joidenkin mielestä he taistelevat kansallisen itsenäinyytensä puolesta. Niin ajatteli Anna Politkovskajakin...
On hyvä, että seurakunnan sisällä on tehty kartoitus hänen toiminnastaan esimiehenä. Oikein hyvä!
Jos nämä kaksi Uljasta Soturia taistelevat nyt Venäjän median avulla, haluan kertoa miten eduskuntavaalien pienpuolueiden puheenjojtajilta kysyttiin yhtä ja toista. Näiden herrojen puolueen puheenjotajalta, Juhani Tanskilta, kysyttiiin: kohdellaanko venäläisiä Suomessa huonosti. ”En ole sellaista huomannut.”
Pauli Saarinen, sinä olet tehnyt tarkkaa työtä, eikä meillä muilla tarvitsekaan olla kaikkea tietoa eikä varsinkaan lähteitä tallella.
Kavkaz Centeriin kohdistuneet väitteet siitä, että nimenomaan terroristeja täällä suojeltaisiin, antaitsee tutkinnan. Molarin mielestä kaikki tšetšeenit ovat terroristeja, mikä on nyös Venäjän keskushallinnon näkemys.
Joidenkin mielestä he taistelevat kansallisen itsenäinyytensä puolesta. Niin ajatteli Anna Politkovskajakin...
On hyvä, että seurakunnan sisällä on tehty kartoitus hänen toiminnastaan esimiehenä. Oikein hyvä!
Jos nämä kaksi Uljasta Soturia taistelevat nyt Venäjän median avulla, haluan kertoa miten eduskuntavaalien pienpuolueiden puheenjojtajilta kysyttiin yhtä ja toista. Näiden herrojen puolueen puheenjotajalta, Juhani Tanskilta, kysyttiiin: kohdellaanko venäläisiä Suomessa huonosti. ”En ole sellaista huomannut.”
15.4.2011
09:02 Pauli Saarinen
Kirkkoherra
Molari on lukemattomissa ja luetuissa blogeissaan vaatinut Kavkaz Centerin
palvelinten sulkemista, mikä on linjassa hänen fundamentalistiseen putinistiseen
ajatusmaailmaansa.
Hän ei
kuitenkaan ole koskaan vaatinut Al Jazeera televisiokanavan sulkemista.
Teologian tohtorin koulutuksella kirkkoherra Molarin pitäisi ymmärtää, että Suomen ja Ruotsin viranomaiset ovat todenneet Kavkaz Centerin täysin lailliseksi tiedonvälityskanavaksi.
Kavkaz Centerin palvelinten ylläpitäjää, Mikael Storsötä syytetään tänään Vantaan käräjäoikeudessa tšetšeenien törkeän laittoman maahanmuuton järjestämisestä. Rikostoimittaja Molari päivystää varmaan paikalla koko päivän, joten hänen raporttinsa on odotettavissa illalla.
Kirkkoherra Molari on aina vakuuttanut hyvää henkeä seurakuntansa luottamuselimissä.
Tuomiokapituin tekemä kartoitus osoittaa jotakin aivan muuta.
Kirkkoherra Molarin mukaan Anna Politkovskaja ansaitsi kuolemansa, koska hän kirjoitti roskaa.
Pienpuolueiden
vaalitentissä laitoin merkille puheenjohtaja Juhani Tanskin lausunnon.
15.4.2011
12:14 Antti-Pekka Mustonen
"Kirkkoherra
Molarin mukaan Anna Politkovskaja ansaitsi kuolemansa, koska hän kirjoitti
roskaa."
Odotettavissa
on siis itsemurha, koska Molari itse kirjoittaa siivottomia ja epätosia.
Tämänhän myös tuomiokapituli totesi päätöksessään.
15.4.2011
01:43 Mikael Storsjö
Eipäs Venäjä
ole YK:n mielestä turvallinen maa, josta ei saisi ottaa vastaan pakolaisia,
siitä yksinkerttaisesta syystä että YK ei tuollaista luokittelua tee. Jos
haluaa katsoa kansainvälistä vertailua eri maiden kesken turvallisuuden,
ihmisoikeuksien, demokratioan yms osalta, voi vaikkapa vilkaista Freedom Housen
tilastointia. Ei hyvältä näytä, ei ihmettä että sieltä paetaan noinkin suuressa
määrin!. Ja Tshetshenian ihmisoikeustilanne luokitellaan peräti arvonimellä "the
worst of the worst". Ei hyvältä näytä.
Molarin toistaiseksi voimassa oleva pidättäminen virantoimituksesta ennakoi lopullista päätöstä. Ja joka päivä hän antaa uusia perusteluja tulevaan päätökseen erottamisesta pappisvirastaan.
Tänään totesi blogissaan ... "Molari doesn’t see own life catastrophically. “Maybe it's “good fate” that I don’t need to be involved in gay activities of the Church in Finland”.
(http://juhamolari.blogspot.com/2011/04/bishops-office-in-espoo-fired-pas...)
Ja toissapäivänä ylläpitämässään Safkan blogissa totesivat:
"P.S. Juha Molaria voi äänestää Helsingissä numerolla 253 (kaksisataa viisikymmentä kolme). Jos haluat antaa äänesi Suomen evankelis-luterilaiselle kirkolle, kirjoita vaalilippuun luku 666."
(http://antifasistit.blogspot.com/2011/04/kirkkoherra-juha-molarin-puolus...)
Mutta kai nämäkin sitaatit vain todistavat mitä Molari toitottaa eri kritiikittömissä kanavissa - hänet on erotettu koska hän kritisoi terroristeja. :)
/ Mikael Storsjö
15.4.2011
04:15 Risto Koivula
" Eipäs
Venäjä ole YK:n mielestä turvallinen maa, josta ei saisi ottaa vastaan
pakolaisia, siitä yksinkerttaisesta syystä että YK ei tuollaista luokittelua
tee. "
Voi olla, että se nimittää asiaa suoraan pakolaisryhmien luokittelemiseksi. Tai se luokittelee maita/alueita "turvattomiksi", joka tapauksessa viime kädessä YK määrää kiintiöpakolaisista. YK ei ole tietääkseni osoittanut Suomeen tulevia kaukaasialaisia pakolaisia kiintiöpakolaisiksi.
EU ainakin
luokittelee maita tuossa suhteessa, ja nyt väänetään kättä, ovat venäjä ja
Turkki ´turvallisia´ vai peräti ´superturavallisia´.
15.4.2011
04:15 Risto Koivula
" Eipäs
Venäjä ole YK:n mielestä turvallinen maa, josta ei saisi ottaa vastaan
pakolaisia, siitä yksinkerttaisesta syystä että YK ei tuollaista luokittelua
tee. "
Voi olla, että se nimittää asiaa suoraan pakolaisryhmien luokittelemiseksi. Tai se luokittelee maita/alueita "turvattomiksi", joka tapauksessa viime kädessä YK määrää kiintiöpakolaisista. YK ei ole tietääkseni osoittanut Suomeen tulevia kaukaasialaisia pakolaisia kiintiöpakolaisiksi.
EU ainakin
luokittelee maita tuossa suhteessa, ja nyt väänetään kättä, ovat venäjä ja
Turkki ´turvallisia´ vai peräti ´superturavallisia´.
15.4.2011
01:45 Tavallinen maisteri
Ai Uusi
Suomi ei salli nimimerkkikommentointia? Miten niin?
Kommentoin tässä nyt ihan nimimerkillä, että miten Molarin kaltainen tyyppi on voinut viipyä toimessaan noinkin kauan? Eksyttää pienimpiä.
15.4.2011
07:32 Tuomas Hako
Olette
eliitin palkkalistoilla olevia trolleja Shemun kanssa ja sellaisille on
nimimerkit myönnetty.
15.4.2011
11:42 Tavallinen maisteri
Eliitin
palkkalistoilla? Voitko kertoa lisää - en nimittäin ole nähnyt eliitin
maksamista palkoista latin latia. Kiinnostaisi tietää, kun tuota rahaa ei
koskaan ole liikaa.
Trolli? Eikös trolli ole sellainen, joka kirjoittelee puuta heinää vain häiritäkseen asiallista keskustelua? Miten minua keksit trolliksi nimitellä?
Mikä tai kuka on Shemu?
Käytän nimimerkkiä, koska palstoilla väijyy eräs nettikiusaaja liigansa kanssa. Se pyrkii vahingoittamaan tavallisia ihmisiä, jos sattuu olemaan jostain eri mieltä sen kanssa.
15.4.2011
11:50 Tuomas Hako
Tarinat
kertovat, että olet toimittaja. En tiedä, onko niissä perää. Sen tiedän, että
täällä jaetaan nimimerkkioikeuksia sellaisille, jotka ovat valtamedian kanssa
samaa mieltä ja täällä lähinnä räksyttävät muille.
15.4.2011
09:09 Pauli Saarinen
Kun Uusi
Suomi teki nimimerkkikommentointia koskevan päätöksensä, siinä todettiin, että
poikkeustapauksessa verkkolehdelle tehdystä hakemuksesta voi saada luvan
kommentoida myös nimimerkillä. Lehti katsoi kysymyksessä olevan nimenomaan
poikkeustilanne.
15.4.2011
07:18 Antti-Pekka Mustonen
Tämä
tuomiokapitulin päätös osoittaa, että Evankelisluterilainen Kirkko ei hyväksy
vihaa, valehtelua, eikä väkivallan suosimista, sillä uhkaamista ja sen käyttöä.
- Se on lohdullista kuultavaa.
15.4.2011
09:29 Tommi Lievemaa
Storsjö:
Vetoamisesi Freedom Houseen on aika säälittävää. Kyseinen järjestöhän on käytännössä CIA:n haarakonttori. Sen "tutkimustulokset" ovat erittäin poliittisesti latautuneita. Maat, joissa pyritään kansan enemmistön edun mukaiseen politiikkaan (Kuuba, Venezuela, Korean demokraattinen kansantasavalta jne.) ovat Freedom Housen mielestä automaattisesti "autoritäärisiä" ja "epädemokraattisia". Freedom House on imperialismin käsikassara, jonka tutkimuksiin ei pitäisi koskea viiden metrin kepilläkään. Mutta ymmärrän toki, että sinun poliittisiin linjauksiisi FH:n propaganda sopii kuin nenä päähän.
Vetoamisesi Freedom Houseen on aika säälittävää. Kyseinen järjestöhän on käytännössä CIA:n haarakonttori. Sen "tutkimustulokset" ovat erittäin poliittisesti latautuneita. Maat, joissa pyritään kansan enemmistön edun mukaiseen politiikkaan (Kuuba, Venezuela, Korean demokraattinen kansantasavalta jne.) ovat Freedom Housen mielestä automaattisesti "autoritäärisiä" ja "epädemokraattisia". Freedom House on imperialismin käsikassara, jonka tutkimuksiin ei pitäisi koskea viiden metrin kepilläkään. Mutta ymmärrän toki, että sinun poliittisiin linjauksiisi FH:n propaganda sopii kuin nenä päähän.
15.4.2011
09:56 Keijo Koponen
Onko
Euroopan ihmisoikeustuomioistuin myöskin imperialismin käsikassara, koska se on
antanut Venäjälle toista sataa langettavaa tuomiota ihmisoikeusrikkomuksista?
Imperialismista puheen ollen, Venäjä käy Kaukasuksella imperialistista siirtomaasotaa.
15.4.2011
10:20 Pauli Saarinen
Vaatimaton
ja syrjäänvetäytyvä pikkukylän virantoimituksesta pidätetty pappi noudattaa
fundamentalistista putinismia. Putinismiin kuuluu, ettei myönnetä Kaukasuksella
käytävää sotaa. Siellä on vain hirvittävä määrä terroristeja, joista osa on
virantoimituksesta pidätetyn papin kertoman mukaan tullut Suomeenkin.
Virantoimituksesta pidätetty pappi ja hänen muut aatetoverinsa eivät ole koskaan maininneet, että Venäjän Kaukasuksella käynnistämän sodan uhreja on jo noin 200000. Sen sijaan on kirjoitettu tuhansia sivuja "terroristeista".
Virantoimituksesta pidätetty pappi rukoilee hirmuhallitsija Ramzan Kadyrovin "lainvalvontaviranomaiseten" puolesta. Tämä Kadyrovin sotajoukko sieppaa mielivaltaisesti, kiduttaa ja murhaa omia kansalaisiaan.
15.4.2011
10:28 Tuomas Hako
Kyllä se on.
Se on siunannut esim. Ranskan mielipidevainot.
16.4.2011
09:13 Risto Koivula
" Onko
Euroopan ihmisoikeustuomioistuin myöskin imperialismin käsikassara, koska se on
antanut Venäjälle toista sataa langettavaa tuomiota ihmisoikeusrikkomuksista?
"
ON, puhtaasti sitä, ja sen asettanut Euroopan N(orsunraato)eunosto, jonka tuntematon kiintiönaisedustaja Halonen aikanaan "pelasti" lakkauttamiselta omiin tarkoituksiinsa, on maailmanhistorian pöyristyttävintä ja valheellisinta etnistä sotapropagandaa houruava (ja sellainena laiton), organisaatio, mitä historia tuntee:
" Imperialismista puheen ollen, Venäjä käy Kaukasuksella imperialistista siirtomaasotaa. "
Se (IVY) on sielä YK:n (ja ETYJin) valtuuttama rauhanturvaajaorganisaatio samalla tavalla kuin NATO Afganistanissa. En pidä kumpaakaan järjetelyä periaatteessa moitteetoman, mutta Venäjä on ollut kyllä Kaukaasiassa ainoa taho, joka on pystynyt YK:n Peruskirjan velvoitteet turvaamaan, kun taas NATO ei ole Afganistanissa edes pystynyt hoitamaan tehtäväänsä (ja ollut kuitenkin selvä sodan osapuoli). USA aikanaa nostikin Talebanit valtaan:
Ja CIA:han
ne "punaiset khmeritkin" aikanaan Kambodzhassa valtaan järjesti...
16.4.2011
14:53 Pauli Saarinen
Palautettakoon
Risto Koivulalle mieleen virantoimituskieltoon laitetun kirkkoherran näkemys
Tšetšenian ”rauhanturvaoperaation” alkuvaiheista ja myös toisenlainen näkemys.
”Viisitoista vuotta sitten, 11. joulukuuta 1994, Venäjän joukkojen oli otettava esivallan tavoin vastuu rauhasta ja järjestyksestä. Heidän oli mentävä Tšetšenian tasavallan alueelle. Venäjän oli aloitettava lain ja järjestyksen rakentaminen. Venäjän oli kitkettävä terrorismi pois.
Tšetšenian
hallinto oli julistautunut itsenäiseksi ja päättänyt vetäytyä Venäjän
yhteydestä. Ihmisoikeuksia loukattiin rajusti. Tšetšenian ”hallitus” alkoi
luoda erilaisia virastoja ja tiedotusverkostoja, joilla oli kuitenkin suorat
kytkennöt pahamaineisiin terroristeihin. Tuo ”hallitus” johdonmukaisesti kiisti
Venäjän federaation lainsäädännön ja loi Dudajevin johdolla omia asevoimia.”
(Juha Molari, 12.12.2009, Terroristivaltio jäi syntymättä 15 vuotta sitten)
http://juhamolari.blogspot.com/2009/12/terroristivaltio-jai-syntymatta-1...
http://juhamolari.blogspot.com/2009/12/terroristivaltio-jai-syntymatta-1...
Toisenlainen näkemys:
”Venäjän televisio tammikuun 1995 alkupäivinä. Kadut täynnä käpertyneitä ruumiita. Mustaksi hiiltyneitä möykkyjä, jotka olivat joskus ihmisiä. Maahan kiinni jäätyneitä lapsenruumiita. Tummia veriläikkiä lumessa. Paniikkia huurteisessa kaupungissa. Ja kaiken keskellä palanut panssarivaunu, jonka katolla törröttää tähden muotoinen hahmo, kuin mustunut kuparipatsas – venäläinen sotilas. Toinen käsi ojossa. Tässä asennossa hän paloi kiinni metalliin hehkuvassa kuumuudessa, kärventyi panssarivaununsa leimahdettua liekkeihin. Niin hän kuoli kesken pakonsa.
Kautta koko Venäjänmaan ihmiset istuivat jähmettyneinä televisioidensa ääressä. Sotilasjohdolla oli krapulapäivä. Mikä oli mennyt vikaan.
Joulukuun kymmenentenä 1994 Jeltsin meni sairaalaan nenäleikkaukseen. Seuraavana päivänä neljäkymmentätuhatta venäläissotilasta vyöryi lumiselle arolle ja ylitti Tšetšenian rajan. Tasavalta oli irtautunut Venäjästä ja julistautunut itsenäiseksi. Presidentti makasi leikkauspöydällä eikä häntä siis näkynyt eikä kuulunut, mutta päivää ennen leikkausta hän oli saanut Venäjän turvallisuusneuvoston hyväksymään ”laittomien aseellisten ryhmien aseistariisumisen”.
Pari viikkoa venäläisjoukot tekivät hajanaisia hyökkäyksiä saadakseen Tšetšenian presidentin, entisen venäläiskenraalin Džohar Dudajevin, taipumaan. Mutta hän muuttui vain entistä jäykkäniskaisemmaksi, ja suurhyökkäys Groznyiin alkoi uudenvuodenaaton aamuna 1994.
[Puolustusministeri]
Pavel Gratšov oli sanonut, että ”yksi ainoa laskuvarjorykmentti ratkaisee
kaikki ongelmat parissa tunnissa”.
Vuorokautta myöhemmin toistatuhatta venäläissotilasta oli kaatunut.
Tšetšenit odottivat Groznyn kerrostalojen kätkössä. Panssarivaunut tuikattiin tuleen. Liekkejä pakenevat sotilaat ammuttiin yksi kerrallaan. Ne, jotka etsivät suojaa taloista hoideltiin porraskäytävissä, missä kaupungin puolustajat odottivat veitset, miekat ja tikarit valmiina.
Korkeiden
sotilaslähteiden kautta tuli vähitellen ilmi, että Gratšovin käsky hyökätä
Groznyiin oli ollut lähinnä humalaisen päähänpisto. Päähänpistoa nimitettiin
Syntymäpäivämyrskyksi.
Åsne Seierstad, Groznyn enkelit, WSOY, 2008)
Näin siis Venäjän joukot ottivat humalaisen puolustusministeri Pavel Gratshovin päähänpistosta "esivallan tavoin vastuun rauhasta ja järjestyksestä, aloittivat lain ja järjestyksen rakentamisen ja kitkivät terrorismin pois”.
Vaikka puolustusministeri Pavel Gratshov sanoi Venäjän sotilaiden kuolleen hymy huulilla, sotilaiden äidit halusivat poikansa pois taistelukentältä.
15.4.2011
09:58 Pauli Saarinen
Voi voi
Tommi. Unohdit demokraattisten maiden listaltasi (Kuuba, Venezuela,
Pojois-Korea) Kiinan, Neuv... Venäjän ja Libyan.
15.4.2011
11:36 Tavallinen maisteri
Kaikkein
luupäisimmätkin tuntemani ja tietämäni taistolaiset arvostavat Freedom Housen
työtä. Freedom House kritisoi niin Yhdysvaltoja ja muita demokraattisia maita
kuin Venäjääkin ja muita epädemokraattisia maita silloin, kun on syytä.
Jaa nyt
taisi se luupäisyysennätys rikkoutua... ;-)
15.4.2011
09:44 Sokrates Kreikkalainen
Ja vihreä
pappi on syytteessä viinatrokarina.
15.4.2011
21:40 Antti-Pekka Mustonen
Toivotan
dosentti Bäckmanille menestystä Kontiolahden kunnanjohtajan valintaan:
"ja
Itä-Suomen yliopiston dosentti, valtiotieteiden tohtori Johan Bäckman."
Kontiolahtelaiset voisivat kysellä Pohjan seurakuntalaisilta, millaisia miehiä nämä SAFKA:n tohtorit ovat.
16.4.2011
13:28 Pauli Saarinen
Dosentti
Bäckman on perinteiseen tapaan kiistänyt, että hän olisi hakenut Kontiolahden
kunnanjohtajan paikkaa.
16.4.2011
13:05 Heka Kaan
Tommi
Lievemaa: "Maat, joissa pyritään kansan enemmistön edun mukaiseen
politiikkaan (Kuuba, Venezuela, Korean demokraattinen kansantasavalta
jne.)".
Samaan aikaan kun Pohjois-Korean työläiset joutuvat syömään ruohoa henkensä pitimiksi, diktaattorin läski poika vierailee Claptonin konserteissa ja shoppailee ympäri maapalloa suuren henkivartijakaartin ja eliittiseurueensa kanssa . Uskomatonta, että yksikään, vaikkakin kommunisti, ilkeää puoltaa Pohjois-Korean kansan näännyttämistä nälkään.
MTV, uutiset: "Pohjois-Korea kärsii vakavasta ruokapulasta, varoittavat maassa vierailleet avustusjärjestöt. Järjestöjen mukaan osa pohjoiskorealaisista joutuu syömään ruohoa henkensä pitimiksi."
"Kim Jong-Il’s son really loves Eric Clapton
Reports from South Korea, which have since been confirmed by officials, reveal the North Korean dictator’s son, Kim Jong-Chol, slipped out of the country to attend the gig at the Singapore Indoor Stadium.
Dressed in all black, Jong-Chol was snapped with a group of around 20 people, including bodyguards, among the crowds at the concert.
Although he was reportedly seen taking pictures in front of the stage, bodyguards stopped any other fans snapping images of the dictator’s son.
This isn’t the first time that he is believed to have attended a Clapton concert. In 2006, he reportedly attended a number of dates in Germany and later invited the rock musician to perform in the North Korean capital Pyongyang.
The local media reported he arrived in Singapore a number of days ago and has since been shopping and visiting theme parks in the country."
16.4.2011
13:45 Pauli Saarinen
Olen
kummastellut kauan tätä Tommi Lievemaan Pohjois-Korean ihailua. Hän on
muistaakseni kutsuttuna käynytkin maassa ja nähnyt se lihapadat ja kauniimman
puolen.
Ihaileehan Tommi toisaalta muitakin diktaattoreja. Hän puolustaa Gaddafia, joka parhaillaan tekee kansanmurhaa ja teurastaa omia kansalaisiaan.
Tšetšenian hirmuhallitsija Ramzan Kadyrovin toimia en muista Tommin puolustaneen, koska se kuuluu virantoimituskiellossa olevan papin reviiriin.
Safkan piirissä näyttää olevan työnjako.
Tommi Lievemaa: Venezuela, Kuuba, Pohjois-Korea ja muut kaukomaat.
Leena Hietanen: Viro ja muut Baltian maat.
Juha Molari: Tšetšenia
Johan Bäckman: Suomi ja Baltian maat sekä "suomiasiantuntijana" toimiminen Venäjällä.
16.4.2011
14:49 Tuomas Hako
Minusta
Gaddafi taistelee joitain sissejä vastaan. Teurastuksista ei ole näyttöä.
16.4.2011
15:09 Pauli Saarinen
Tuomas Hako
(16.4.2011 13:49)
Minkä takia
YK:n turvaneuvosto päätti ryhtyä taisteluun näitä Gaddafin joukkoja vastaan?
Edes Kiina tai Venäjä eivät estäneet päätöksen tekemistä.
Teurastuksista saamme näyttöä joka päivä lehdistöstä ja ulkomaisilta tv-kanavilta mm. BBC.
18.4.2011
14:25 Tuomas Hako
Se on se
maailmankylä. Venäjä on osa Pan-Eurooppaa ja Kiinakin aina konspiroinut USA:n
kanssa.
Oletkin
vaikuttanut mediamanipuloijan unelmalta. Kuin ikuinen pikkulapsi, joka uskoo
länsimediasta kaiken ja jopa sota-aikana, kun se on sodassa toinen osapuoli.
Mitään paskapuhetta kummempaa näytöä ei ole. Muistan sitäpaitsi hyvin, kuinka
juuri angloamerikkalainen supermahti on maailman ryöstänyt ja kansoja murhannut
200 vuotta ja enemmänkin. Myös Ranska oli vastaava hirviö ja on. Silti
teidänlaisenne jaksavat jauhaa niistä jonain enkeleinä. Idiootti Euroopa on
jaksanut jauhaa Saksasta jonain ilmestyskirjan petona, vaikka sen sotilaat
käyttäytyivät sivistyneesti kaikkialla ja myös 2. maailmahsodan aikana, vaikka
niskassa oli Englannista ja N-liitosta johdetut partisaanihirviöt.
18.4.2011
16:20 Pauli Saarinen
Tuomas Hako
(18.4.2011 13:25)
Luotan
silmiini paljon enemmän katsoessani BBC World News, CNN tai Sky News –kanavia
kuin Venäjällä ihmisoikeusaktivistina toimivan suomalaisen dosentin tai
virantoimituksesta pidätetyn luterilaisen papin kertomuksiin Venäjän
viestimissä:
19.4.2011
12:00 Tuomas Hako
Voi sua
raukkaa. Laita nyt edes yksi selvä todiste, muu kuin CIA:n medioiden. En ole
kuullut totuutta Saksasta tai yleensä mistään Molarilta ja Bäckmannilta. He
ovat paljon lähempänä idoleitasi kuin luuletkaan. Minusta edustat saman
kaksipäisen käärmeen eri päätä em. vastustajiesi edustaessa toista. Molemmat
valehtelevat samaa laulua jopa useimmiten, esim. historian tapahtumista.
16.4.2011
13:15 Heka Kaan
Molarille
tuli lähtö, ainakin väliaikaisesti. Lapsellisella ihastumisella Johan
Bäckmaniin oli seurauksensa: typerää ja papille sopimatonta kielenkäyttöä ja
käytöstä, uhkailuja, kunnianloukkauksia, vihaa kansanryhmiä (virolaiset,
tsetseenit) kohtaan. Ei kannattaisi ruveta leikkimään, jos ei osaa.
16.4.2011
14:09 Pauli Saarinen
Virantoimituskieltoon
laitetulla papilla on kaksi superihmistä, joita hän ihailee täysin
kritiikittömästi. Johan Bäckman ja Vladimir Putin ovat hänen vahvoja
poliittisia johtajiaan. Bäckman ei tosin ole niin vahva kuin ajatellaan. Hän
pyysi aikoinaan Paavo Saloselta julkisesti anteeksi kaikkia pahoja tekojaan.
Virantoimituskieltoon laitettu pappi on itse kirjoittanut aiheesta:
”Aina löytyy myös niitä, jotka tahtovat ihailla ja alistua johtajalle, joka yhä poliittisena johtajanakin saa jatkaa jo lapsuudessaan alkanutta ja ilmennyttä narsistista häiriötä. Johtajan suuruuden hullu omnipotenssi vetoaa ideaali-nälkäisiin seuraajiin. Johtajan magnetismi johtaa ryhmää kollektiiviseen regressioon, jossa johtajaa pidetään superihmisenä.”
http://juhamolari.blogspot.com/2009/06/narsisti-sosiaalisissa-suhteissa....
16.4.2011
15:24 Pauli Saarinen
Virantoimituksesta
pidätetylle papille voisi suositella Fingerporia:
http://www.hs.fi/fingerpori/1135265425708
http://www.hs.fi/fingerpori/1135265425708
18.4.2011
06:57 Heka Kaan
Safkalaisten
äänimäärät:
Jussi
Parviainen 457
Johan Bäckman 36
Rimma Salonen 17
Juha Molari 10
Leo Nieminen 7
Hannu Rainesto 5
Johan Bäckman 36
Rimma Salonen 17
Juha Molari 10
Leo Nieminen 7
Hannu Rainesto 5
Kansa on puhunut, safkalaisten kiihkomielinen punafasismi ei kelvannut isänmaallisille suomalaisille. Jussi Parviaisen äänimäärässä täytyy olla Timo Soini-lisää, koska Parviaisella (Helsingin vaalipiiri) sattui olemaan sama ehdokasnumero kuin Uudenmaan vaalipiirin ehdokkaalla Timo Soinilla. Avoimella suomalaisvihalla ei näköjään pitkälle pötkitä.
18.4.2011
08:57 Pauli Saarinen
Onkohan
suomalaisessa tohtorinkoulutuksessa jotakin vikaa, kun näkyvimmät safkalaiset
tohtorit Bäckman ja Molari saivat yhteensä vain 46 ääntä? Virantoimituskieltoon
määrätty kirkkoherra ei saanut kymmenellä äänellään uutta työpaikkaa
eduskunnasta.
18.4.2011
13:32 ludmila paananen
kun
eduskuntaan ei päästy niin Molarin vihalietsonta ja valheet yltyy.Tuore
vuodatus tämänpäiväinen
Nyt hän avoimesti syyttää kuoron ihmisiä "terroristeiksi" samoin Heidi Hautalaa ja Finrosforum. Tuleeko ikinä loppu tälle valehtelulle ja kiihkoilullle?
Nyt hän avoimesti syyttää kuoron ihmisiä "terroristeiksi" samoin Heidi Hautalaa ja Finrosforum. Tuleeko ikinä loppu tälle valehtelulle ja kiihkoilullle?
18.4.2011
13:59 Pauli Saarinen
Kummastelen
miksi eduskuntavaaliehdokas Molari kommentoi tänään ajankohtaisuuden kannalta
toisarvoisia asioita.
Eikö hänen olisi syytä antaa tänään hyvä selitys kymmenen äänen vaalitulokselleen. Siihen harva pystyy edes kirkollisvaaleissa.
Eipä ole putinismi korkeassa kurssissa Suomessa.
18.4.2011
20:11 Karel Gott
Molari on
blogissaan julkaisut irtisanoutumisilmoituksen kirkkoherran virasta. Yrittääkö
tämä kusipää vielä vedättää jotain rahaa työnantajaltaan, jonka jaloille on
kussut niin monta kertaa?
19.4.2011
11:58 Pauli Saarinen
Juha Molari
on saanut papiksi vihkimisessä pappisviran evankeliumin julistamista ja
sakramenttien jakamista varten.
Papiksi vihittäessä Molari on antanut pappislupauksen, että toimittaessaan pappisvirkaa, hän tahtoo noudattaa kirkon lakia ja järjestystä sekä palvella alttiisti seurakuntaa ja sanankuulijoita niin, että voi vastata siitä Jumalan ja ihmisten edessä.
Papiksi vihkimisen tapahduttua hänelle on annettu vihkijän allekirjoittama pappeuskirja todistukseksi siitä, että hänet on kutsuttu ja vihitty pappisvirkaan.
Juha Molari ei ole pyytänyt eroa pappisvirasta vaan Pohjan suomalaisen seurakunnan kirkkoherran virasta. Tuomiokapitulin tehtävänä on myöntää ero kirkkoherralle. Seuraavat Espoon tuomiokapitulin istunnot ovat 26.5. ja 16.6. Jos ero myönnetään, kirkkoherralla on usean kuukauden mittainen irtisanomisaika.
Molari on tuomiokapitulin päätöksellä pidätetty virantoimituksesta ja pappisviran toimittamisesta rikossyytteen ja kurinpitomenettelyn sekä niiden edellyttämien tutkimusten ajaksi.
Viranhaltijalle, joka toimii vastoin virkavelvollisuuksiaan tai laiminlyö niitä taikka käyttäytyy virka-asemaansa sopimattomalla tavalla, voidaan määrätä kurinpitorangaistus. Kurinpitorangaistuksia ovat kirjallinen varoitus; virantoimituksesta erottaminen vähintään yhdeksi ja enintään kuudeksi kuukaudeksi; sekä viraltapano.
Milloin rikkomus tai velvollisuuksien vastainen käyttäytyminen osoittaa asianomaisen ilmeisen sopimattomaksi olemaan pappina, tuomiokapituli voi määrätä hänet menettämään pappisvirkansa.
Jos pappi,
joka ei ole kirkon, seurakunnan tai seurakuntayhtymän viranhaltija, toimii vastoin
pappisvirkansa velvollisuuksia, tuomiokapituli määrätä hänet menettämään
pappisvirkansa.
Kurinpitomenettely siis jatkuu, vaikka Molarille myönnettäisiin ero kirkkoherran virasta.
Virkasuhde
lakkaa ilman irtisanomista ja irtisanomisaikaa, kun viranhaltija on
tarkoitetussa kurinpitomenettelyssä pantu viralta, päivänä, jolloin päätös saa
lainvoiman.
19.4.2011
20:19 ludmila paananen
saako pappi
julkaista omassa blogissa salassapidettäviä asiakirjoja?
19.4.2011
20:42 Pauli Saarinen
Olet täysin
unohtanut, ettei fundamentalistisiin putinisteihin sovelleta Suomen lakia.
Heihin sovelletaan Venäjän lainsäädäntöä ja sitäkin vain silloin, jos Putinin
klaani katsoo sen tarpeelliseksi.
Kummastelen
kuitenkin, mistä virantoimituskieltoon pantu putinistinen pappi on saanut
käsiinsä suomalaisen tuomioistuimen salassapidettäviä asiakirjoja. Hän ei ole
millään muotoa asianosaisena tässä oikeudenkäynnissä.
19.4.2011
21:29 Antti-Pekka Mustonen
"Kummastelen
kuitekin, mistä virantoimituskieltoon pantu putinistinen pappi on saanut
käsiinsä suomalaisen tuomioistuimen salassapidettäviä asiakirjoja."
Olikohan kyseessä "kuvamanipulaatio", jota vain ei - tälläkään kertaa - oltu muistettu mainita. Salassa pidettäviä oikeuden asiakirjojahan hänellä pohja-aineistoksi riittää.
20.4.2011
11:13 ludmila paananen
kumma asia
kuitenkin että salassapidettavia asiakirjoja jotka ovat turvapaikkahakijoiden
kuulustelupöytäkirjoja ovat vapaasti levitettävissä internetissä ent. papin
toimesta. Onko jossain vuoto? Pane miettimaan mitä myyrätyötä ja kenen laskuun
kyseinen pappi urkii ja tekee työtä. Muistaakseeni hän kirjoitti(vai oliko se
dosentti) että heillä netissa urkkijoita (vai hakkereita?)jotka urkkivat
tietoja? Ihan tavallinen netin käyttäjä tai tavallinen ihminen ei sellaista
tietoa mikä "syrjään vetäytyvää pappi" saa. Jos minä esim rupean
etsimään jotain tietoa ilman hakkerointia en saa sellaista tietoa joka ei ole
julkinen.
20.4.2011
13:45 Pauli Saarinen
ludmila
paananen (20.4.2011 10:13)
Juha Molari on vielä nykyinen pappi. Hänet on Espoon tuomiokapitulin määräyksellä kirkkolain 6 luvun 1 momentin 1 kohdan nojalla pidätetty virantoimituksesta 14.4.2011 alkaen siihen saakka, kun häntä koskevat kanteluasiat on lainvoimaisesti ratkaistu.
Kummallista on se, että pikkukylän vaatimattoman ja syrjäänvetäytyvän, rukoilevan papin käsiin osuu viranomaisten salassa pidettäviä kuulustelupöytäkirjoja asiassa, jossa hän ei ole asianosaisena.
Virantoimituskieltoon
määrätyn kirkkoherran kunnioitus Suomen lakia ja viranomaisia kohtaan on ollut
aina varsin vähäinen. Venäjän ”lainvalvontaviranomaisia” hän kunnioittaa suuresti.
Lainvalvontaviranomaisilla kirkkoherra tarkoittaa Venäjän turvallisuuspalvelu FSB:tä ja Tšetšenian hirmuhallitsija Ramzan Kadyrovin yksityisarmeijaa, joka sieppaa kiduttaa ja murhaa omia kansalaisiaan.
Virantoimituskieltoon määrätty kirkkoherra on useissa kirjoituksissaan uhkailut hakkeroinnilla ja muilla laittomilla toimilla.
Emme varmaan saa koskaan todisteita siitä, kenen laskuun pappi tekee töitä. Joku kuitenkin maksaa laskut, koska hän viime vuonna kirjoitti blogissaan, ettei kirjoita enää mitään ellei siitä makseta ruplia tai euroja.
20.4.2011
13:54 Pauli Saarinen
Espoon
tuomiokapitulin päätöksestä 14.4.2011:
Tuomiokapituli ei aseta rajoituksia pappisviran haltijan perusoikeuksille eikä siis myöskään oikeudelle osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun. Eri poliittisten ja yhteiskunnallisten toimijoiden arvostelu, kärkevä ja tunnepitoinenkin, on Suomessa sallittua.
Poliittisessa ja yhteiskunnallisessa kirjoittelussa ja toiminnassa on osapuolilta kuitenkin voitava edellyttää hyvän tavan vaatimusten huomioon ottamista. Henkilöön käyvä epätotuudenmukaisten väittämien tai vihjausten esittäminen ja henkilöiden leimaaminen tavalla, joka saattaa heidät perusteettomasti huonoon valoon, mahdollisesti jopa vaaraan, saattaa olla sellaista epäasiallista ja loukkaavaa kielenkäyttöä, jota voidaan pitää pappisviran haltijan asemaan sopimattomana.
Tuomiokapituli toteaa, että Molari on kirjoittaessaan ja toimiessaan käyttänyt epäasiallista kieltä, joka on sisältänyt sopimattomia ja vihamielisyyttä osoittavia ilmaisuja sekä ollut tyyliltään uhkaavaa ja kohteitaan ilman perustetta negatiivisesti leimaavaa.
Tuomiokapituli katsoo, että tällaista kielenkäyttöä voidaan pitää pappisviran haltijan asemaan sopimattomana. Erityisen moitittavana Molarin menettelyä voidaan pitää sen vuoksi, että hänen kirjoittelunsa ja esiintymisensä on ollut laaja-alaista, eikä hän ole ottanut ojentuakseen hänelle määrätystä kurinpitorangaistuksesta. Hän on päinvastoin ilmoittanut, ettei piittaa siitä.
Pappisviran haltijaan virantoimituksen ulkopuolellakin kohdistuvat asiallisen käyttäytymisen vaatimukset ovat kuitenkin selkeät, ja niiden ymmärtämisessä ei kirkkoherran viran haltijalla tulisi olla vaikeuksia. Molari on kuitenkin jatkanut menettelyään, yrittänyt kääntää sopimattoman käytöksen tutkimisen poliittiseksi kysymykseksi ja käyttänyt tuomiokapitulillekin antamissaan vastineissa entisenlaista uhkailevaa, vihjailevaa ja vihamielistä ilmaisua.
Tuomiokapituli pitää perusteltuna toimittaa asioissa kertyneen aineiston kirkkolain 23 luvun 5 §:n nojalla kurinpitoasiamiehelle sen harkitsemiseksi, mihin toimenpiteisiin Molarin toiminnasta ja käyttäytymisestä edellä kerrotut ja aineistosta mahdollisesti ilmenevät muut seikat antavat aihetta.
On seurakunnan toiminnan, hallinnon ja henkilökunnan kannalta kohtuutonta, että seurakunnan kirkkohera ja ainoa pappi toimii edellä kerrotulla tavalla. Sen vuoksi tuomiokapituli määrää kirkkolain 6 luvun 1 momentin 1 kohdan nojalla Molarin pidätettäväksi virantoimituksesta tuomiokapitulin päätöspäivästä 14.4.2011 alkaen siihen saakka, kun asia on lainvoimaisesti ratkaistu.
20.4.2011
15:00 ludmila paananen
ja siihen
saakka kun asia lainvoimaisesti ratkaistu papin kaavun haltija voi tehdä mitä
lystää? Minusta tämä on JO rikos että pappi julkaisee salassapidettäviä
asiakirjoja ja hänella on pääsyy salaisiin asiakirjoihin- se tarkoitta että
kaikki se tieto joka laki suojaa voi vuotaa papille ja sen kaltaisille
ihmisille? Entä jos seuraavaana asiana pappi hakkeroi maistraatin tietoja missä
minunkin henikilökohtaiset tiedot ovat? Minusta pappi ylläti kaikki hyvän maun
rajat ja hänen toiminta on rikollista. Missä on SUOMEN LAKI? Tänään salassa
pidettävät kirjat, huomenna meidän henkilötiedot. Tähän on tehtävä loppu!
20.4.2011
15:56 Pauli Saarinen
Salassa
pidettävien asiakirjojen julkaisemisen selvittäminen ei tässä tapauksessa ole
tuomiokapitulin, vaan poliisin asia.
Poliisi voisi myös selvittää, mistä vaatimaton, syrjäänvetäytyvä ja rukoileva pikkukylän virantoimituksesta pidätetty pappi saa käsiinsä poliisiviranomaisten salassa pidettäviä esitutkinta-asiakirjoja jutussa, jossa hän ei ole asianosaisena.
Virantoimituksesta pidätetty pappi on ylittänyt hyvän maun rajat niin monessa kirjoituksessaan, että tuomiokapitulikin arvelee hänen syyllistyneen pappisviran haltijalle sopimattomaan käytökseen. Henkilötietojen luvaton julkaiseminen on myös hänelle tavanomaista.
Tuomiokapituli ei kuitenkaan voi määrätä pappia pantavaksi viralta tai menettämään pappisoikeuksiaan ennen kuin on saanut kurinpitoasiamieheltä asiaa koskevan vaatimuksen.
Helsinki
Sitoutumaton
En kuulu
mihinkään puolueeseen tai poliittiseen järjestöön. Seuraan aktiivisesti
maailman tapahtumia ja kotimaan politiikkaa. Haluan ottaa kantaa...